adwokat Bartosz Gajek

⛑️ główny ratownik

Jako adwokat pomagam kreatywnym rozwiązać problemy z jakimi borykają się ich agencje marketingowe. Przeczytasz tutaj jak uniknąć błędów popełnianych w Twojej branży – tych najczęstszych i… tych najbardziej kosztowych. Podpowiem Ci jak umowy mogą chronić efekty Twojej pracy i jak zadbać o to, żeby zawsze działały na Twoją korzyść. Wreszcie poradzę Ci jak porozumieć się z trudnym klientem (TYM który spędza Ci sen z powiek), a gdy wszystko inne zawiedzie – jak skutecznie dochodzić swoich praw przed sądem...
[Więcej >>>]

Umów bezpłatną konsultację

Sklep z umowami

Kary pieniężne czyli co grozi za nieprzestrzeganie uchwały reklamowej/krajobrazowej

Bartosz21 sierpnia 20182 komentarze

ustawa krajobrazowa reklamowa kara pienięża

Jak powszechnie wiadomo prawo bez sankcji to jak wilk bez zębów

I dlatego też ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym została wyposażona w cały garnitur zębów, kłów, szponów i co tam tylko jest potrzebne, aby surowo i przykładnie karać za nieprzestrzeganie uchwały reklamowej.

Na kogo można nałożyć karę pieniężną?

Pierwszym kandydatem do ukarania będzie podmiot, który umieścił tablicę reklamową lub urządzenie reklamowe niezgodne z przepisami uchwały.  A co jeśli nie da ustalić się tego podmiotu? Wtedy karę pieniężną wymierza się właścicielowi nieruchomości, na której stanęła reklama.

Może więc się zdarzyć, że za nielegalnie posadowioną tablicę reklamową może ostatecznie odpowiedzieć niczego nie świadomy właściciel, który akurat rzadko odwiedza swoją działkę. Historia bowiem zna takie przypadki, gdzie tanie nośniki reklamy są bez pytania właściciela o zgodę „wtykane” w ziemię na przydrożnych działkach.

Jaka kara grozi za nieprzestrzeganie uchwały reklamowej

Obliczenie kary jest nie lada wyzwaniem.

Zacznijmy od czegoś łatwiejszego czyli od okresu za jaki grozi kara:

karę pieniężną wymierza się od dnia, w którym organ wszczął postępowanie w sprawie, do dnia dostosowania tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego do przepisów lub ich usunięcia. Dodam, że momentem wszczęcia postępowania będzie zawiadomienie strony o sprawie więc.

Natomiast wysokość kary pieniężnej ustala się jako iloczyn pola powierzchni tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego wyrażonej w metrach kwadratowych. Drugą zmienną jest 40-krotność uchwalonej przez radę gminy stawki części zmiennej opłaty reklamowej powiększony o 40-krotność uchwalonej przez radę gminy stawki części stałej tej opłaty, za każdy dzień niezgodności tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego z przepisami.

Dodam, że opłata reklamowa składa się z części stałej i części zmiennej:

  • część stała ma zryczałtowaną wysokość niezależną od pola powierzchni tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego służącego ekspozycji reklamy.
  • część zmienna zależy od wielkości pola powierzchni tablicy lub urządzenia reklamowego służących ekspozycji reklamy.

Czyli:

(m2 reklamy x 40 x stawka części zmiennej opłaty reklamowej) + (40 x stawka części stałej opłaty reklamowej) x ilość dni niezgodności tablicy z prawem = kara pieniężna

Przykładowa kara za nieprzestrzeganie uchwały reklamowej

Spróbujmy podstawić więc powyższy wzór pod kwoty z obwieszczenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 28 lipca 2017 r. w sprawie górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych w 2018 r., gdzie:

  • stawka części stałej opłaty reklamowej nie może przekroczyć 2,50 zł dziennie
  • stawka części zmiennej opłaty reklamowej nie może przekroczyć 0,20 zł od 1 m2 pola powierzchni tablicy reklamowej

Załóżmy też, że masz zostać ukarany za tablice o wielkości 2 m2, a postępowanie trwało 30 dni. Stosujemy stawki MAKSYMALNE jakie dopuszcza Minister.

(2 x 40 x 0,20) + (40 x 2,50) x 30 = 16 + 100 x 30 = 3.480 zł kary

Zasadniczo im dłużej będzie się strona postępowania spierać z organem tym większa kara zostanie naliczona.

Dlatego najrozsądniejszym sposobem obrony swoich praw będzie szybki demontaż reklamy, a następnie skarżenie decyzji o nałożeniu kary. W ten sposób nawet jeśli ostatecznie okaże się, że nie miałeś racji to przynajmniej kara będzie dużo dużo mniejsza.

Potrzebujesz sprawdzonego wzoru umowy?

umowa o administrowanie stroną internetową

Brak czasu na czytanie?

Zobacz także:

Podziękowania dla:

  • Photo by Adam Jang on Unsplash

W czym mogę Ci pomóc?

Na blogu jest wiele artykułów, w których dzielę się swoją wiedzą bezpłatnie.

Jeżeli potrzebujesz indywidualnej płatnej pomocy prawnej, to zapraszam Cię do kontaktu.

Przedstaw mi swój problem, a ja zaproponuję, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić i ile będzie kosztować moja praca.

Bartosz Gajek

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA w celu obsługi przesłanego zapytania. Szczegóły: polityka prywatności.

    { 2 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

    fff 8 września, 2021 o 13:01

    Obecnie już chyba:
    stawka części stałej opłaty reklamowej nie może przekroczyć 2,70 zł dziennie
    stawka części zmiennej opłaty reklamowej nie może przekroczyć 0,24 zł od 1 m2 pola powierzchni tablicy reklamowej
    =)

    Odpowiedz

    fff 8 września, 2021 o 13:08

    Swoją drogą we wzorze jest błąd (wynik jest poprawny). powinno być:
    (2 x 40 x 0,20) x 30 + (40 x 2,50) x 30 = 16 x 30 + 100 x 30 = 3.480 zł kary

    Odpowiedz

    Dodaj komentarz

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA w celu obsługi komentarzy. Szczegóły: polityka prywatności.
    Chcesz zgłosić nielegalne treści? Szczegóły: regulamin treści.

    Poprzedni wpis:

    Następny wpis: