Jak powszechnie wiadomo prawo bez sankcji to jak wilk bez zębów
I dlatego też ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym została wyposażona w cały garnitur zębów, kłów, szponów i co tam tylko jest potrzebne, aby surowo i przykładnie karać za nieprzestrzeganie uchwały reklamowej.
Na kogo można nałożyć karę pieniężną?
Pierwszym kandydatem do ukarania będzie podmiot, który umieścił tablicę reklamową lub urządzenie reklamowe niezgodne z przepisami uchwały. A co jeśli nie da ustalić się tego podmiotu? Wtedy karę pieniężną wymierza się właścicielowi nieruchomości, na której stanęła reklama.
Może więc się zdarzyć, że za nielegalnie posadowioną tablicę reklamową może ostatecznie odpowiedzieć niczego nie świadomy właściciel, który akurat rzadko odwiedza swoją działkę. Historia bowiem zna takie przypadki, gdzie tanie nośniki reklamy są bez pytania właściciela o zgodę „wtykane” w ziemię na przydrożnych działkach.
Jaka kara grozi za nieprzestrzeganie uchwały reklamowej
Obliczenie kary jest nie lada wyzwaniem.
Zacznijmy od czegoś łatwiejszego czyli od okresu za jaki grozi kara:
karę pieniężną wymierza się od dnia, w którym organ wszczął postępowanie w sprawie, do dnia dostosowania tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego do przepisów lub ich usunięcia. Dodam, że momentem wszczęcia postępowania będzie zawiadomienie strony o sprawie więc.
Natomiast wysokość kary pieniężnej ustala się jako iloczyn pola powierzchni tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego wyrażonej w metrach kwadratowych. Drugą zmienną jest 40-krotność uchwalonej przez radę gminy stawki części zmiennej opłaty reklamowej powiększony o 40-krotność uchwalonej przez radę gminy stawki części stałej tej opłaty, za każdy dzień niezgodności tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego z przepisami.
Dodam, że opłata reklamowa składa się z części stałej i części zmiennej:
- część stała ma zryczałtowaną wysokość niezależną od pola powierzchni tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego służącego ekspozycji reklamy.
- część zmienna zależy od wielkości pola powierzchni tablicy lub urządzenia reklamowego służących ekspozycji reklamy.
Czyli:
(m2 reklamy x 40 x stawka części zmiennej opłaty reklamowej) + (40 x stawka części stałej opłaty reklamowej) x ilość dni niezgodności tablicy z prawem = kara pieniężna
Przykładowa kara za nieprzestrzeganie uchwały reklamowej
Spróbujmy podstawić więc powyższy wzór pod kwoty z obwieszczenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 28 lipca 2017 r. w sprawie górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych w 2018 r., gdzie:
- stawka części stałej opłaty reklamowej nie może przekroczyć 2,50 zł dziennie
- stawka części zmiennej opłaty reklamowej nie może przekroczyć 0,20 zł od 1 m2 pola powierzchni tablicy reklamowej
Załóżmy też, że masz zostać ukarany za tablice o wielkości 2 m2, a postępowanie trwało 30 dni. Stosujemy stawki MAKSYMALNE jakie dopuszcza Minister.
(2 x 40 x 0,20) + (40 x 2,50) x 30 = 16 + 100 x 30 = 3.480 zł kary
Zasadniczo im dłużej będzie się strona postępowania spierać z organem tym większa kara zostanie naliczona.
Dlatego najrozsądniejszym sposobem obrony swoich praw będzie szybki demontaż reklamy, a następnie skarżenie decyzji o nałożeniu kary. W ten sposób nawet jeśli ostatecznie okaże się, że nie miałeś racji to przynajmniej kara będzie dużo dużo mniejsza.
Potrzebujesz sprawdzonego wzoru umowy?
Brak czasu na czytanie?
Zobacz także:
- Uchwała Reklamowa – jak gmina swoją uchwałą krajobrazową może wpłynąć na przygotowywaną przez Ciebie reklamę outdoorową.
- Tablica Reklamowa a Urządzenie Reklamowe – jaka jest między nimi różnica.
Podziękowania dla:
- Photo by Adam Jang on Unsplash
{ 2 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }
Obecnie już chyba:
stawka części stałej opłaty reklamowej nie może przekroczyć 2,70 zł dziennie
stawka części zmiennej opłaty reklamowej nie może przekroczyć 0,24 zł od 1 m2 pola powierzchni tablicy reklamowej
=)
Swoją drogą we wzorze jest błąd (wynik jest poprawny). powinno być:
(2 x 40 x 0,20) x 30 + (40 x 2,50) x 30 = 16 x 30 + 100 x 30 = 3.480 zł kary