Bartosz Gajek

adwokat

Jako adwokat pomagam kreatywnym rozwiązać problemy z jakimi borykają się ich agencje marketingowe. Przeczytasz tutaj jak uniknąć błędów popełnianych w Twojej branży – tych najczęstszych i… tych najbardziej kosztowych. Podpowiem Ci jak umowy mogą chronić efekty Twojej pracy i jak zadbać o to, żeby zawsze działały na Twoją korzyść. Wreszcie poradzę Ci jak porozumieć się z trudnym klientem (TYM który spędza Ci sen z powiek), a gdy wszystko inne zawiedzie – jak skutecznie dochodzić swoich praw przed sądem...
[Więcej >>>]

Umów bezpłatną konsultację

Sklep z umowami

Marketing medyczny – reklama fizjoterapeutów jak reklama lekarska

Bartosz Gajek17 lipca 20192 komentarze

reklama fizjoterapeutówDzisiaj za sprawą czytelniczki na tapetę wraca marketing medyczny.

Trafiło bowiem do mnie celne pytanie:

„Iwona Lipiec 11, 2019 o 05:20 [edycja]

Czy ustawa o zakazie reklamy dotyczy również fizjoterapeutów?”

W pierwszym odruchu chciałem to raz-dwa sprawdzić i udzielić krótkiej odpowiedzi.

Aż tu nagle…

Natrafiłem na coś co tygrysy prawnicy lubią najbardziej: gąszcz przepisów.

Jakże nie dać w nie nura?

Po pierwsze weszła w życie ustawa z dnia 25 września 2015 r. o zawodzie fizjoterapeuty.

Dla kogoś kto „siedzi” w temacie fizjoterapii to oczywiście „old news”.

Ja o planach rządu na tą ustawę usłyszałem od Pana fizjoterapeuty kilka lat temu, gdy składał mnie do kupy po nartach 😁

Ustawa ostatecznie weszła w życie, ale reklama fizjoterapeutów  nie jest przedmiotem jej zainteresowań.

Przy okazji lekarzy rozpisywałem o tym, że dodatkowy zakaz reklamy wprowadził samorząd lekarski.

Skoro więc ustawa o zawodzie fizjoterapeuty powołała do życia nowy samorząd to być może tam należało szukać odpowiedzi.

Krajowa Izba Fizjoterapeutów a marketing medyczny

KIF jest tworem delikatnie mówią dość młodym (dla porównania: samorząd adwokacki właśnie świętował swoje 100-lecie).

Stąd też i dorobek w zakresie uchwał i kodeksów etyki jest dość skromny 😁.

Reklama fizjoterapeutów doczekała się tylko niewielkiej wzmianki w Zasadach Etyki Zawodowej, gdzie ujęto taką zasadę:

„7. Fizjoterapeuta postępuje tak, aby budzić zaufanie i szacunek swoją nienaganną postawą.

(…)

9. Fizjoterapeuta nie reklamuje towarów i usług, jeżeli uwłacza to godności i kompetencjom fizjoterapeuty, podważa zaufanie do zawodu, jest sprzeczne z aktualnym poziomem wiedzy medycznej lub może wpływać negatywnie na obiektywizm w wykonywaniu przez niego czynności zawodowych”.

Cytowany punkt 7 pozornie nie ma nic wspólnego z reklamą. Podobne regulacje u innych wolnych zawodów są jednak podstawą do odpowiedzialności dyscyplinarnej za posługiwanie się nieuczciwą reklamą.

Takim „nieuczciwym przekazem” mógłby być spot, w którym fizjoterapeuta usiłuje wywołać u odbiorcy strach grożąc, że brak wizyty u niego grozi ciężkim kalectwem.

To raczej mało prawdopodobne żeby ktoś wpadł na taki pomysł na promocję swojej praktyki fizjoterapeutycznej 😁.

Z kolei punkt 9 „Zasad Etyki Zawodowej” ograniczać ma wystąpienia fizjoterapeutów w reklamach różnych „medykamentów”.

Podobnie tą kwestię reguluje samorząd lekarski.

Można więc powiedzieć, że reklama fizjoterapeutów nie została uregulowana w uchwałach samorządu.

Jednak wejście w życie ustawy o zawodzie fizjoterapeuty pociągnęło za sobą jeszcze jedne skutek.

Reklama fizjoterapeutów to reklama działalności leczniczej

Obecne przepisy ustawy o działalności leczniczej przewidują, że „Lekarze, pielęgniarki i fizjoterapeuci mogą wykonywać swój zawód w ramach działalności leczniczej (…) po wpisaniu do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą„.

Ci fizjoterapeuci, którzy wykonują jeszcze zawód w ramach działalności gospodarczej mogą ją kontynuować bez wpisu do rejestru podmiotów leczniczych, ale tylko do 31 października 2019 r. Po tym terminie fizjoterapeuta będzie musiał wybrać jakąś formę prowadzenia swojej praktyki będącej jednocześnie podmiotem leczniczym.

Jakie to ma znaczenie?

A no dla fizjoterapeutów aktualnym jest więc zakaz, o którym pisałem w cz.1 marketingu medycznego.

Dla przypomnienia:

„Podmiot wykonujący działalność leczniczą podaje do wiadomości publicznej informacje o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych. Treść i forma tych informacji nie mogą mieć cech reklamy”.

Skoro więc fizjoterapeuci mogą wykonywać swój zawód w ramach działalności leczniczej to obowiązują ich również ograniczenia dotyczące reklamy takich podmiotów. 

Różnica pomiędzy lekarzami i fizjoterapeutami w zakresie posługiwania się reklamą jest więc niewielka.

Lekarze co prawda mają w kodeksie etyki zakaz używania reklamy, ale stanowi one właściwie tylko powielenie zakazu już istniejącego w ustawie o podmiotach leczniczych.

Fakt, że obecnie fizjoterapeuci podobnym norm etyki nie mają (a i to może bardzo szybko się zmienić) nie ma większego wpływu na ich sytuację prawną, gdyż obostrzenia marketingu medycznego dotyczą także ich.

Potrzebujesz sprawdzonego wzoru umowy?

umowa o obsługę social media

Brak czasu na czytanie?

Zobacz także:

  • Marketing Medyczny cz.1 – Reklama usług medycznych to temat złożony. Ustawa lecznicza jednoznacznie jej zabrania, ale już uchwała Naczelnej Rady Lekarskiej otwiera pewną furtkę…
  • Marketing Medyczny cz.2 – Marketing usług zdrowotnych jest ograniczony przez prawo gdy chodzi o informacje cechach reklamy. Zakaz ten dotyczy jednak tylko “publicznej reklamy”.
  • Marketing Medyczny cz.3 – Reklama placówek medycznych może stanowić czyn nieuczciwej konkurencji, przyczynę odpowiedzialności dyscyplinarnej lekarza a nawet mandatu za …wykroczenie.

Podziękowania dla:

  • Photo by Toralf Thomassen on Unsplash

W czym mogę Ci pomóc?

Na blogu jest wiele artykułów, w których dzielę się swoją wiedzą bezpłatnie.

Jeżeli potrzebujesz indywidualnej płatnej pomocy prawnej, to zapraszam Cię do kontaktu.

Przedstaw mi swój problem, a ja zaproponuję, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić i ile będzie kosztować moja praca.

Bartosz Gajek

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA w celu obsługi przesłanego zapytania. Szczegóły: polityka prywatności.

    { 2 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

    Piotr 4 marca, 2020 o 08:26

    Dzień dobry,

    Bardzo ciekawy wpis.

    Mam pytanie – czy zatem zdjęcia np. przed i po zabiegu (w przypadku lekarzy dentystów -wybielanie zębów, zabiegi periodontologiczne lub w przypadku fizjoterapeutów – zdjęcie przed i po w przypadku pracy nad mobilnością pacjenta czy hiperlordozą), na takich mediach jak Facebook jest zakazane?

    Dodatkowo coraz częściej pojawiają się zdjęcia „w trakcie zabiegu” czyli podczas udzielania świadczeń, rozumiem, że jest to zdjęcie powiedzmy szczerze – z dnia powszedniego danej osoby. Ileż to razy widzę, że lekarze dentyści wstawiają zdjęcia pięknie przeprowadzonych zabiegów implantologii lub Fizjoterapeuci, którzy wstawiają zdjęcia pacjentów na leżankach, którzy wyglądają jak choinki po igłoterapii.

    Czy taka forma reklamy jest dozwolona czy godzi w przepisy prawne?

    Odpowiedz

    Bartosz Gajek 9 marca, 2020 o 22:16

    Witam

    Przepraszam za późną odpowiedź.

    Ustawa o działalności leczniczej używa głównego kryterium jakim jest: Treść i forma publikowanych informacji nie mogą mieć cech reklamy.

    Jeżeli więc zdjęcia umieszczane są w formie „case study” lub ich podobnych to myślę, że są ok.
    Przede wszystkim takie materiały nie mogą wywoływać wrażenia u odbiorcy, że taki efekt końcowy jak na zdjęciach jest gwarantowany.

    Dochodzą do tego jeszcze dwa zagadnienia: tajemnica lekarska i prawo do wizerunku.

    Pacjent musi absolutnie wyrazić zgodę na taką publikację.

    Odpowiedz

    Dodaj komentarz

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA w celu obsługi komentarzy. Szczegóły: polityka prywatności.

    Poprzedni wpis:

    Następny wpis: