fbpx

Bartosz Gajek

adwokat

Jako adwokat pomagam kreatywnym rozwiązać problemy z jakimi borykają się ich agencje marketingowe. Przeczytasz tutaj jak uniknąć błędów popełnianych w Twojej branży – tych najczęstszych i… tych najbardziej kosztowych. Podpowiem Ci jak umowy mogą chronić efekty Twojej pracy i jak zadbać o to, żeby zawsze działały na Twoją korzyść. Wreszcie poradzę Ci jak porozumieć się z trudnym klientem (TYM który spędza Ci sen z powiek), a gdy wszystko inne zawiedzie – jak skutecznie dochodzić swoich praw przed sądem...
[Więcej >>>]

Sklep z umowami

Organizujesz konkurs na facebooku? Oto garść zasad Pana Zuckerberga…

Bartosz Gajek14 stycznia 2021Komentarze (0)

konkurs na facebookuW poprzednich wpisach na temat regulaminów opowiadałem Ci o tym jakie przepisy mają do nich zastosowanie.

Odpowiedź jest krótka: prawie żadne 😁.

W regulaminie nie musisz nawet szczególnie zadbać o klauzule chroniące konsumentów.

Czy zatem organizując konkurs na facebooku udajesz się na marketingowy odpowiednik dzikiego zachodu?

Wręcz przeciwnie!

Jak wspomniałem na webinarze o prawie reklamy reklamowi giganci pokroju Googla w sposób drobiazgowy regulują co możesz robić na ich platformach i aplikacjach.

Przykładowo jeżeli chcesz zorganizować konkurs na Youtube to musisz spełnić szereg wymogów określonych w warunkach korzystania z tego portalu.

Konkurs na facebooku rządzi się podobnymi prawami.

Czy konkurs na facebooku jest legalny?

To pytanie wcale nie jest  naiwne.

To, że dana forma promocji jest dopuszczalna przez prawo wcale nie oznacza, że można ją uskuteczniać na facebooku.

Przykładem niech będzie organizacja loterii. Istnieje przecież obszerna ustawa o grach hazardowych która loteriom daje “zielone światło”.

Twoja agencja marketingowa musi oczywiście najpierw spełnić określone w wspomnianym akcie warunki, ale już przeprowadzenie samej loterii jest stosunkowo łatwe.

Co na to regulamin facebooka?

Otóż w “ogólnych zasadach dotyczących stron, grup i wydarzeń” stoi napisane, że:

“Zabronione jest reklamowanie przez strony, grupy i wydarzenia internetowych gier hazardowych i zręcznościowych, w których stawką są prawdziwe pieniądze, oraz loterii internetowych bez naszego pisemnego zezwolenia“.

Czyli urządzanie loterii za pośrednictwem facebooka jest dopuszczalne, ale… musisz “tylko” uzyskać pisemną zgodę portalu.

Powodzenia z uzyskaniem autografu Pana Z 😉.

Oczywiście zdaję sobie sprawę z tego, że loterie są faktycznie organizowane na tym portalu (tutaj znajdziesz głośny wyrok sądu w takiej sprawie), ale gdyby trzymać się regulaminu to…nie powinny.

Z konkursami jest inaczej.

Promocja czyli konkurs na facebooku

Regulamin FB definiuje konkurs jako “promocję”.

“W przypadku korzystania z serwisu Facebook do przekazywania informacji na temat promocji lub do przeprowadzania promocji (np. konkursów lub loterii) organizator odpowiada za zgodną z prawem obsługę tej promocji”

Żeby Twoja agencja marketingowa mogła przeprowadzić taki konkurs/promocję powinna spełnić trzy, podstawowe warunki:

  • konkurs musi posiadać oficjalny regulamin;
  • regulamin musi posiadać podstawowe klauzule (np. ograniczenia dotyczące wieku i miejsca zamieszkania);
  • konkurs musi być zgodny z prawem zarówno co do warunków jak i oferowanych nagród.

Zacznijmy od pierwszego wymogu.

Chociaż pisałem już na blogu, że nie ma przepisu nakładające na Ciebie obowiązku posiadania regulaminu (bo konkurs to w rzeczywistości przyrzeczenie publiczne) to facebook może postawić Ci taki wymóg.

W końcu rejestrując się na portalu Marka Zuckerberga akceptujesz również ogólne warunki korzystania z tego serwisu.

Zresztą jest to oczekiwanie zupełnie rozsądne.

Drugi wymóg czyli “podstawowe klauzule” jest, delikatnie rzecz ujmując, nieprecyzyjny 😃.

Gdybym miał Ci jednak wyrecytować prawniczy regulaminowy elementarz to za “podstawowe klauzule” uznałbym określenie:

  • organizatora i fundatora nagród
  • czasu trwania konkursu i termin dokonywania zgłoszeń
  • minimalnego wieku uczestników
  • zakresu terytorialnego konkursu
  • zadania konkursowego
  • sposobu wyłonienia jego laureata
  • nagród konkursowych i sposobu ich wydania
  • zasad dotyczących licencji do pracy konkursowej (przeczytaj tutaj o ograniczeniach dotyczących praw autorskich)
  • zasad dotyczących przetwarzania danych osobowych

Do tego litania należy dorzucić jeszcze dwie klauzule wymagane przez warunki korzystania z facebooka:

  • pełne zwolnienie serwisu Facebook z odpowiedzialności przez każdego uczestnika;
  • informację, że promocja nie jest w żaden sposób sponsorowana, popierana ani przeprowadzana przez serwis Facebook ani z nim związana

Trzecim wymogiem jest ogólnikowa “zgodność z prawem”.

Myślę, że chodzi tutaj o konkursy, które mogłyby naruszyć zasadę dobrych obyczajów albo przepisy dotyczące promocji określonych produktów (np: warunki promocji napojów alkoholowych określone w ustawie o wychowaniu w trzeźwości).

Czego w fejsbukowych promocjach robić nie wolno

“Facebook nie pomaga w przeprowadzaniu promocji. Administrator promocji korzysta z serwisu Facebook do administrowania promocją na własną odpowiedzialność”.

Na pomoc i wsparcie ze strony portalu, przynajmniej na ten moment, więc raczej nie możesz liczyć 😉 .

Za to Pan Zuckerberg na do wszyskich opisanych już wymogów dorzuca jeszcze garść zakazów.

Konkurs na facebooku możesz prowadzić na stronach, w grupach, w wydarzeniach lub w aplikacjach, ALE…

Wara od wykorzystywania do tego prywatnych osi czasu lub połączeń ze znajomymi!

W praktyce oznacza to dla Twojej agencji marketingowej zakaz zachęcania użytkowników do działań typu:

  • „udostępnij na swojej osi czasu, aby wziąć udział w promocji”,
  • „udostępnij na osi czasu znajomego, aby uzyskać dodatkowe udziały w promocji”,
  • „oznacz znajomych w tym poście, aby wziąć udział w promocji”.

Brak czasu na czytanie?

Chcesz otrzymywać dodatkowe materiały i aktualizacje?

Zobacz także:

Podziękowania dla:

 

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam Cię do kontaktu:

tel.: +48 607 610 718e-mail: bartosz@gajekpartnerzy.pl

umów bezpłatną konsultację | sklep ze wzorami umów

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA z siedzibą w Krakowie.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem bartosz@gajekpartnerzy.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: