W dniu 19 marca 2018 r. odbyła się konferencja Rady Reklamy „REKLAMA [NIE]ODPOWIEDZIALNA SPOŁECZNIE”.
Rada Reklamy to jeden z tych podmiotów, który przyjął na siebie trud tworzenia systemu samoregulacji rynku reklamowego i od 10 lat nieustannie go doskonali. Członkami Rady Reklamy są organizacje branżowe skupiające reklamodawców, media i agencje reklamowe/domy mediowe.
Rada opracowała Kodeks Etyki Reklamy i przede wszystkim ma na swoim koncie bogaty dorobek w postaci uchwał rozstrzygających o zasadności skarg konsumentów na reklamodawców.
Konferencja Rady Reklamy i Komisja Etyki
Owa bogata praktyka i doświadczenie arbitrów Komisji Etyki Reklamy sprawiły, że jako prawnik nie mogłem się nudzić 😀. Dlatego najciekawszym punktem konferencji było niewątpliwie wystąpienie „Normy Kodeksu Etyki Reklamy oraz praktyka orzecznicza Komisji Etyki Reklamy”.
Otóż reklamę sprzeczną z prawem czy wprowadzającą w błąd wykryć i ocenić jest stosunkowo łatwo.
To znaczy mamy konkrety przepis w ustawie branżowej, który określa co reklama musi zawierać, albo czego nie może.
W swoim wystąpieniu mec. Piotr Zawadzki doskonale omówił problematykę „rozsiana” przepisów dotyczących reklamy po różnych ustawach
Przykład?
Prawo farmaceutyczne:
Art. 56. [Zakazy reklamowe]
Zabrania się reklamy produktów leczniczych:1) niedopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
Ocena reklamy produktu leczniczego przez pryzmat powyższego przepisu sprowadzałaby się więc do zbadania czy reklamowany produkt został dopuszczony do obrotu.
Nie został?
Reklama sprzeczna z prawem i obyczajami
Oczywiście ocena reklamy to nie zawsze strzelanie do jednej bramki (i to takiej, w której stoi bramkarz ze związanymi rękoma), a schody zaczynają się kiedy przychodzi do rozstrzygnięcia czy reklama narusza dobre obyczaje.
Ponieważ orzecznictwa sądów w tym zakresie jest jak na lekarstwo to szczególnie interesującym było posłuchać jak z tym zagadnieniem zmagają się profesjonaliści z wieloletnim doświadczeniem. Co ciekawe sądy powszechne stosując obowiązującą reklamodawców ustawę z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 419) posługują się takimi samymi lub bardzo zbliżonymi kryteria oceny przekazu reklamowego, co Komisja Etyki Reklamy.
Przykłady można mnożyć:
Ustawa OZNK:
Art. 16. [Nieuczciwa reklama]
1. Czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest w szczególności:
3) reklama odwołująca się do uczuć klientów przez wywoływanie lęku, wykorzystywanie przesądów lub łatwowierności dzieci;Kodeks Etyki Reklamy:
Art. 6
Bez uzasadnionej konieczności powodowanej np. względami społecznymi i profilaktyką, reklamy nie mogą motywować do zakupu produktu poprzez wykorzystywanie zdarzeń losowych, wywoływanie lęku lub poczucia strachu.
Można się nawet pokusić o stwierdzenie, że pod ustawowym pojęciem „reklamy sprzecznej z dobrymi obyczajami” kryją się m.in. „przyjęte zasady etyki i dobre praktyki rynkowe, a w szczególności standardy etyki biznesu, normy etyczne w komunikacji marketingowej rekomendowane przez The European Advertising Standards Alliance (EASA)” czyli fundament Kodeksu Etyki Reklamy.
Z tego powodu uchwały Komisji Etyki Reklamy to coś co nadal będę uważnie śledził.
Konferencja Rady Reklamy była dla mnie także okazją, aby poznać Panią Izabelę Karską ze Stowarzyszenia Twoja Sprawa. Stowarzyszenie to niedawno zdecydowało się założyć producentowi napoju energetycznego sprawę właśnie za reklamę sprzeczną z dobrymi obyczajami [Pisałem o tym tutaj].
Stowarzyszeniu i jego Członkom jeszcze raz serdecznie gratuluję odważnej inicjatywy i z niecierpliwością czekam na (korzystny) wynik!
Potrzebujesz sprawdzonego wzoru umowy?
Zobacz także:
- Prawo reklamy – podstawy które MUSISZ znać
- Nieuczciwa reklama – co to jest nieuczciwa reklama i co grozi Twojej agencji za jej przygotowanie.
Podziękowania dla:
Zobacz także:
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }