fbpx

Bartosz Gajek

adwokat

Jako adwokat pomagam kreatywnym rozwiązać problemy z jakimi borykają się ich agencje marketingowe. Przeczytasz tutaj jak uniknąć błędów popełnianych w Twojej branży – tych najczęstszych i… tych najbardziej kosztowych. Podpowiem Ci jak umowy mogą chronić efekty Twojej pracy i jak zadbać o to, żeby zawsze działały na Twoją korzyść. Wreszcie poradzę Ci jak porozumieć się z trudnym klientem (TYM który spędza Ci sen z powiek), a gdy wszystko inne zawiedzie – jak skutecznie dochodzić swoich praw przed sądem...
[Więcej >>>]

Sklep z umowami

Domniemanie udzielenia licencji przez Agencję Reklamową

Bartosz Gajek10 września 2018Komentarze (0)

domniemanie udzielenia licencjiDomniemanie udzielenia licencji zostało wprowadzone do prawa autorskiego ponieważ nie wszyscy biorą sobie do serca zasadę przejrzystości umów.

Zamiast napisać o „przeniesieniu praw autorskich” strony niekiedy potrafią użyć całego wachlarza czasowników, które wskazują na to, że „coś” się z tymi prawami autorskimi ma w umowie stać.

Tylko nie wiadomo co.

No bo czy „udzielenie praw autorskich” jest ich przeniesieniem?

Albo gdy agencja reklamowa „daje prawa”, albo „gwarantuje prawa autorskie w zamian za wynagrodzenie” to prawa przechodzą na klienta czy nie?

Można analizować umowy na różne sposoby i prezentować różne koncepcje, ale pomysłowość stron bywa tak wielka, że nawet najbardziej tęgie prawnicze głowy mówią „pas”.

Dlatego w prawie autorskim znajduje się..

Domniemanie udzielenia licencji

Domniemanie oznacza, że w razie wątpliwości przyjmuje się, że właściciel praw autorskich czyli np: agencja reklamowa udzielił licencji.

Taka sytuacja może mieć miejsce nawet jeżeli umowa została opatrzona dumną nazwą „umowa o przeniesienia praw autorskich”. Liczy się jednak treść umowy, a nie jej tytuł.

Ma to swoje określone konsekwencje, z których najważniejsza jest taka: prawa autorskie nie przechodzą na klienta, ale nadal może on zgodnie z prawem korzystać z utworu takiego jak materiały reklamowe.

Licencja jest bowiem dla klienta tytułem prawnym, aby korzystać z wykonanych przez Ciebie materiałów.

Korzystanie z licencji

Domniemanie udzielenia licencji pozwala przyjąć, że klient posiada licencję z następującymi ograniczeniami:

  • brak wyłączności – analogiczną licencję możesz udzielić innemu klientowi lub klientom.
  • brak możliwości udzielania sublicencji – klient nie będzie mógł udzielić innym podmiotom licencji na warunkach takich jak sam posiada lub innych.
  • ograniczenie terytorialne – licencja będzie ważna tylko na terenie kraju gdzie klient ma swoją siedzibę
  • ograniczenie czasowe – licencja będzie ważna 5 lat, a po tym okresie wygasa.

Klient oczywiście nie będzie zachwycony jeżeli dowie się, że dostał licencję chociaż zapłacił za prawa autorskie.

Żeby uniknąć wszelkich wątpliwości możesz skorzystać z mojego wzoru umowy na wykonanie materiałów reklamowych, gdzie klauzula przeniesienia praw autorskich nie pozostawia pola do interpretacji 😜.

*****

Zobacz także:

Podziękowania dla:

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam Cię do kontaktu:

tel.: +48 607 610 718e-mail: bartosz@gajekpartnerzy.pl

umów bezpłatną konsultację | sklep ze wzorami umów

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA z siedzibą w Krakowie.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem bartosz@gajekpartnerzy.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: