Domniemanie udzielenia licencji zostało wprowadzone do prawa autorskiego ponieważ nie wszyscy biorą sobie do serca zasadę przejrzystości umów.
Zamiast napisać o „przeniesieniu praw autorskich” strony niekiedy potrafią użyć całego wachlarza czasowników, które wskazują na to, że „coś” się z tymi prawami autorskimi ma w umowie stać.
Tylko nie wiadomo co.
No bo czy „udzielenie praw autorskich” jest ich przeniesieniem?
Albo gdy agencja reklamowa „daje prawa”, albo „gwarantuje prawa autorskie w zamian za wynagrodzenie” to prawa przechodzą na klienta czy nie?
Można analizować umowy na różne sposoby i prezentować różne koncepcje, ale pomysłowość stron bywa tak wielka, że nawet najbardziej tęgie prawnicze głowy mówią „pas”.
Dlatego w prawie autorskim znajduje się..
Domniemanie udzielenia licencji
Domniemanie oznacza, że w razie wątpliwości przyjmuje się, że właściciel praw autorskich czyli np: agencja reklamowa udzielił licencji.
Taka sytuacja może mieć miejsce nawet jeżeli umowa została opatrzona dumną nazwą „umowa o przeniesienia praw autorskich”. Liczy się jednak treść umowy, a nie jej tytuł.
Ma to swoje określone konsekwencje, z których najważniejsza jest taka: prawa autorskie nie przechodzą na klienta, ale nadal może on zgodnie z prawem korzystać z utworu takiego jak materiały reklamowe.
Licencja jest bowiem dla klienta tytułem prawnym, aby korzystać z wykonanych przez Ciebie materiałów.
Korzystanie z licencji
Domniemanie udzielenia licencji pozwala przyjąć, że klient posiada licencję z następującymi ograniczeniami:
- brak wyłączności – analogiczną licencję możesz udzielić innemu klientowi lub klientom.
- brak możliwości udzielania sublicencji – klient nie będzie mógł udzielić innym podmiotom licencji na warunkach takich jak sam posiada lub innych.
- ograniczenie terytorialne – licencja będzie ważna tylko na terenie kraju gdzie klient ma swoją siedzibę
- ograniczenie czasowe – licencja będzie ważna 5 lat, a po tym okresie wygasa.
Klient oczywiście nie będzie zachwycony jeżeli dowie się, że dostał licencję chociaż zapłacił za prawa autorskie.
Żeby uniknąć wszelkich wątpliwości możesz skorzystać z mojego wzoru umowy na wykonanie materiałów reklamowych, gdzie klauzula przeniesienia praw autorskich nie pozostawia pola do interpretacji 😜.
Potrzebujesz sprawdzonego wzoru umowy?
Brak czasu na czytanie?
Zobacz także:
- Autorskie prawa zależne – Robisz redesign logotypu? Potrzebujesz zgody udzielonej w oparciu o autorskie prawa zależne, aby legalnie korzystać z tego opracowania.
- Prawa autorskie do projektów wspólnika – dlaczego w agencji będącej spółką należy zadbać o przeniesienie praw autorskich ze wspólnika na spółkę.
Podziękowania dla:
- Photo by bruce mars on Unsplash
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }