fbpx

Bartosz Gajek

adwokat

Jako adwokat pomagam kreatywnym rozwiązać problemy z jakimi borykają się ich agencje marketingowe. Przeczytasz tutaj jak uniknąć błędów popełnianych w Twojej branży – tych najczęstszych i… tych najbardziej kosztowych. Podpowiem Ci jak umowy mogą chronić efekty Twojej pracy i jak zadbać o to, żeby zawsze działały na Twoją korzyść. Wreszcie poradzę Ci jak porozumieć się z trudnym klientem (TYM który spędza Ci sen z powiek), a gdy wszystko inne zawiedzie – jak skutecznie dochodzić swoich praw przed sądem...
[Więcej >>>]

Sklep z umowami

Dodatkowe zastrzeżenia w fakturze agencji reklamowej

Bartosz Gajek21 kwietnia 2019Komentarze (0)

Dodatkowe zastrzeżenia w fakturzeMyślę, że jeżeli spędziłeś na moim blogu więcej niż 5 minut to wiesz, że gorąco zachęcam do korzystania z umów.

Ba, nawet wpisałem to w mój mission statement:

“Podpowiem Ci jak umowy mogą chronić efekty Twojej pracy i jak zadbać o to, żeby zawsze działały na Twoją korzyść”

Żeby Ci to ułatwić przygotowałem obszerny wzór umowy umowy o wykonanie materiałów reklamowych.

I to z omówieniem 😃.

Mówiąc krótko: umowę warto mieć.

Zdaje sobie jednak sprawę z tego, że czasami jest to pobożne życzenie jak np: warto mieć oszczędności.

Oczywiście, że warto!

Nie piszę jednak tego posta, aby poradzić Ci, że jak nie masz umowy to ją podpisz (podobnie jak pewna bohaterka memów chciała rozwiązać problem bezdomności).

Mam dla Ciebie dużo bardziej praktyczne i życiowe rozwiązanie 😁.

Zacznijmy jednak od przyczyny całego problemu.

Dodatkowe zastrzeżenia zamiast umowy

Może zdarzyć się sytuacja, gdy klient dosłownie “wciągnie” Cię w projekt.

Na przemian obiecuje Ci przysłowiowe “złote góry” i dosłownie zasypuje pracą.

A umowa? Cóż tę podpiszecie “wkrótce”, bo teraz nie ma czasu. Jest w końcu tyle do zrobienia przy projekcie!

A ty inwestujesz tyle czasu i środków, że na koniec już nawet nie marzysz o obiecanej umowie. Marzy Ci się tylko wystawić fakturę i przynajmniej wyjść na “zero”.

Właściwie to jesteś pewien, że jeżeli nie wystawisz faktury i nie będziesz się głośno domagać rozliczenia to klient nawet nie “piśmie” o rozliczeniach.

Czy wiedziałeś jednak, że faktura a raczej dodatkowe zastrzeżenia w fakturze VAT mogą po części “zastąpić” brakującą umowę?

Otóż jak potwierdził to Sąd Najwyższy dodatkowe zastrzeżenia w fakturze są dopuszczalne i mogą wywołać takie same skutki jak zawarcie “klasycznej” umowy.

Muszę jednak podkreślić, że są tutaj dwa “prawnicze obozy”. Jeden uważa, że faktura musi być podpisana, aby te zastrzeżenia były skuteczne. Drugi obóz za wystarczające uważa przyjęcie faktury bez zastrzeżeń, jej zaksięgowanie czy nawet częściową jej zapłatę.

Osobiście jestem w tym drugim obozie 😁. Chociaż zawsze gorąco zachęcam agencje żeby uzyskały podpis klienta na fakturze lub rachunku. BAAAARDZO ułatwia to postępowanie sądowe!

Akceptacja dodatkowych zastrzeżeń

Na początek klauzula, która może pogodzić te dwa zwaśnione obozy prawnicze:

“Przyjęcie faktury bez zastrzeżeń oznacza akceptację poniższych warunków”

Oczywiście w prawie podpis jest najlepszą formą akceptacji.

Gdy go nie ma prawnicy sięgają po inne sposoby ustalenia treści umowy.

Jednym z takich sposobów jest “milcząca” lub “dorozumiana zgoda”. Skoro klient bez słowa zaksięgował fakturę to znaczy, że ją akceptował razem z dodatkowymi zastrzeżeniami.

Ta klauzula usuwa tę wątpliwość, bo wprost przewiduje, że skutkiem przyjęcia faktury jest akceptacja zawartych w niej warunków.

Dodatkowe zastrzeżenia w fakturze

Warunki na fakturze możesz wymienić w następujący sposób:

Oczywiście można wymyślić nawet i 16 stron dodatkowych postanowień.

Jednak w przypadku faktury zasada “papier wszystko przyjmie” się nie sprawdza, bo trzeba oszczędnie gospodarować miejscem.

Dlatego 3-5 klauzul to raczej maksimum jakie można “upchnąć” w fakturze. Inne przydatne klauzule znajdziesz w moim darmowym wzorze umowy agencji reklamowej.

*****
Zobacz także:

  • Windykacja w branży kreatywnej – Oporni klienci nie opłacają na czas faktur Twojej agencji marketingowej? Wystarczy jednak przestrzegać kilku zasad żeby windykacja była łatwiejsza. Wszystkiego dowiesz się z tego ebooka.
  • Klient deklaruje że zapłaci – Warto aby agencja marketingowa upomniała się niezapłaconą fakturę.Deklaracja zapłaty przez klienta stanowi uznanie roszczenia, a to ma liczne zalety.

Podziękowania dla:

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam Cię do kontaktu:

tel.: +48 607 610 718e-mail: bartosz@gajekpartnerzy.pl

umów bezpłatną konsultację | sklep ze wzorami umów

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA z siedzibą w Krakowie.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem bartosz@gajekpartnerzy.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: